Helppohoitoisimmat kasvit ensimmäiseen akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tasha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 09:29, 21.02.2006

Helppohoitoisimmat kasvit ensimmäiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Tasha »

Eli mitkä olisivat teidän mielestänne helppohoitoiset kasvit aloittelijan akvaarioon? Koska en oikein tiedä mitä kannattaisi valita joten tänne voisitte vastailla. OIlisi kivaa löytää myös joku näyttävä kasvi joka silti olisi melko helppohoitoinen. Onko sellaisesta kasvista kokemuksia?

Nämä kasviasiatkin ovat tietenkin mielipide asioita.. Silti varmasti löytyisi hyviä vaihtoehtoja.
Akvaarion ystävä..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Melalehdet on ihan helppoja. Sillä ei ole merkitystä onko aloittelija vai kokenut. Jos ne päättävät ruttoontua, niin ne sitten päättävät.
Eivät vaadi hirmuisesti valoa. Niitä ei kannata yhtään sörkkiä. Juurille vaan tarvii ravinnetta eikä muuta.
cosmo21
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 18:59, 28.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja cosmo21 »

Intianvesitähdikki ja Argenttiinanvesirutto ovat helppohoitoisia, nopeakasvuisia ja kivannäköisiä kasveja. Meidän akvasta löytyy molempia. Ensimmäisiksi kasviksi kannattaa valita nopeakasvuisia kasveja.
92 litrainen akva ja ihana mies
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Jaavansaniaisesta saa näyttävän kasvin kiinnittämällä sen juurakkoon. Sopivassa valossa (ei tarvitse paljoa valoa) kasvaa ihanaksi puskaksi juurakon päälle. Kääpiökeihäslehti on myös helppo ja kasvaa ihan mukavaa vauhtia (ainakin minulla).
lare88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 15:01, 25.06.2005
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Helpoiksi ja nopeiksi kasvamaan ovat osoitautuneet vedensuosikki(kaunis, rehevä ja npoeakasvuinen), hentorotala(sievä ja isona ryhmä tiivis, helppo) ja intian vesitähdikki(rosanervig -muoto hiukan vaikeampi mutta näyttävä).

Jaavansaniainen on kans todella kiva ja kauniin värinen.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Tasha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 09:29, 21.02.2006

Viesti Kirjoittaja Tasha »

Ok.. Mitäs se 'ravinne' on? Siis onko se jokin tabletti, aine vai mikä? Kun sitä kerran piti juurille laittaa.

Onko muuten vesiviidakko jokin kasvi? Jos on, niin onko se sopiva aloittelijalle?
Akvaarion ystävä..
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ravinteiksi kelpaavat kaupalliset tablettivalmisteet, tai sitten voi itse tehdä savesta ja turpeesta kuulia. Veteen lisättävä ravinne on pmdd.
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Edellisten lisäksi helppoja ovat rusolehti, vallisneria, liuskavesitähdikki, karttulehti, miekkakasvit (echinadorus), konnanputki. Pintakasveista ainakin amerikankilpukka, kun ensin sopeutuu altaan veteen, kellustähtisammal.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Höh, itse en ainakaan ole kokenut karttulehteä kovin helppohoitoiseksi, useamman kerran olen tätä kasvia hankkinut mutten kertaakaan ole saanut mokomaa viihtymään, missä lie vika...
Tasha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 09:29, 21.02.2006

Viesti Kirjoittaja Tasha »

Selvä.. Asetetaanko se ravinnetabletti kasvin juurelle ja eivätkö jotkut kalat nappaa sitä sieltä?
Akvaarion ystävä..
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Se työnnetään hiekkaan piioon. Jos sen jättää pinnalle, käyttävät levät sen hyväkseen ja villintyvät.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tasha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 09:29, 21.02.2006

Viesti Kirjoittaja Tasha »

Selvä. Toisin sanoen se siis imeytyy kasvin juuriin siellä hiekan/soran alla..? Niin onko olemassa jokin kasvi nimeltä vesiviidakko?
Akvaarion ystävä..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tasha kirjoitti:Niin onko olemassa jokin kasvi nimeltä vesiviidakko?
Ei ole.

Tässä pari kasvilinkkiä:
Tropica
Akvaariokasvien tieteelliset ja suomalaiset nimet
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itselläni karttulehti viihtyy todella hyvin, kun taas en ole saanut intianvesitähdikkiä kasvamaan en sitten millään. Kai se kohta on uskottava viimein, kun on tullut ostettua jo todelta monelta harrastajalta ko kasvia.
Vallisneriät ovat myös mielestäni helppoja kasveja aloittelijoille. Sekä toki myös se perinteinen konnanputki. Kannattaa selata näitä sivuja (kasvit ja sisustus) läpi niin saat varmaan monta hyvää kasvi-ideaa akvaarioosi.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Suosittelen vesiruttoa. Tuli minulla ensimmäisenä kasvina ja on ollut jo 5v tietenkin välillä harventaen ja lisäten [;)]
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Pakko kertoa jostain melalehdestä, nevilii parva(?). Olen sitä tunteella siirrellyt ja jakanut kahden akvaarion välillä. Siitähän se vaan on innostunut kasvamaan! 8O
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

JuuLia kirjoitti:Höh, itse en ainakaan ole kokenut karttulehteä kovin helppohoitoiseksi, useamman kerran olen tätä kasvia hankkinut mutten kertaakaan ole saanut mokomaa viihtymään, missä lie vika...
Sain omani postitse toiselta akvaristilta ja helppo ja kiitollinen kasvatettava on ollut joka altaassa mihin olen sitä laittanut ja kauniskin kuin mikä. Vanhemmat lehdet ovat mustuneet ja karisseet, mutta aina on latvassa niin paljon uutta viherrystä, että mulle ainakin kelpaa! Omissa altaissani en ole saanut lähtemään muutamaa kaupan kasvia. Alkuaikoina viuhkalehti hiipui aika pian pois.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Ja itseäni ei ainankaan haittaa, kun karttulehti vähän tiputtelee alimpia lehtiään kasvaessaan pituutta. Uusia kauniita oksia siitä saa jatkuvasti ja ne vanhat jo ränsistyneet voi poistaa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”